Personal Training en Coaching

Een lange periode niet sporten brengt je lichaam in de “uit-vorm” modus.

Hoe minder je beweegt, hoe meer invloed dit kan hebben op je gezondheid. Wanneer je niet traint, gebruik je ook minder energie en denkt je lichaam automatisch dat het minder energie nodig heeft. Dit kan een gewichtstoename als gevolg hebben.

Hoe langer je gepauzeerd hebt, hoe meer tijd je nodig hebt om terug te komen op je oude niveau. Dat wil zeggen het uithoudingsvermogen, de kracht die je kon zetten en het gewicht wat je kon liften. Maar ook de intensiteit waarmee je trainde daarin moet het niveau weer opgebouwd worden.

Ga niet overhaast te werk en blijf blessure vrij, neem een Coach voor Personal Training en Coaching bij FIT in LIFE Sport&Lifestyle Coaching. Vaak moet eerst gekeken worden naar de houding, de flexibiliteit en het doel wat je na wilt streven, dat is zeker ook niet onbelangrijk. Naast de sporttest kun je tegelijkertijd een voedingsanalyse laten maken en bekijken wat je over de gehele week genomen kunt aanpassen. Met alle adviezen en een overzichtelijk programma die op maat wordt gemaakt kun je de eerste weken uit de voeten. Voor vragen tussentijds en motivatie kun je ook terecht bij je coach.

Focus niet op hoe fit je was, dat kan ontmoedigend werken. Focus op het nu en de toekomst. Het kan helpen om jezelf te belonen als je bent gaan sporten of progressie hebt gemaakt. Dat maakt het gemakkelijker om in een ritme te komen en je motivatie te behouden. De coach zal aangeven wanneer je een stap verder kan maken in de training en zodoende wordt het schema weer aangepast.

Je leert ook weer de routine te hebben om zelf die flow vast te houden van de training. Herstel en rust is hierin ook een onderdeel en vele positieve effecten voor het lichaam in jouw voordeel. Namelijk: beter omgaan met stress; fysieke inspanning heeft een positief effect op je mentale gezondheid; in balans, meer energie; meer zuurstofopname en zeker discipline en geduld.

Wilskracht

Keep on going! Moeiteloos weer verder gaan met de activiteiten waar je vrolijk aan bent begonnen en plotseling door onvoorziene omstandigheden abrupt bent gestopt. Het enthousiasme is ver te zoeken. Hoe pak je dan de draad weer op? Voert neerslachtigheid de boventoon of gaat de dag te snel om een start te maken met dat wat je al weken in de planning hebt staan, kun je geen actie ondernemen om weer een stap in de goede richting te maken en denk je nou het komt wel weer waardoor je het blijft uitstellen?

Het zit allemaal in je hoofd, de moeite die het je kost om de stappen te ondernemen die nodig zijn om daadwerkelijk jezelf aan te zetten tot actie en de niet geplande negativiteit los te laten. Belangrijk om te accepteren van de negatieve omstandigheden zoals het is. Te kunnen overzien welke resultaten je behaalt als de activiteit eenmaal gedaan is kan goed zijn. Waardoor je het op kan brengen om nog een stap verder te gaan tot aan het doel en het dan vast te houden zoals je wenst.

Zelfcontrole of wilskracht. Onderzoek stelt dat een gebrek hieraan onvoldoende zelfdiscipline geeft en een neiging tot ongezond eten, te weinig lichaamsbeweging, slechter presteren in activiteiten en leerprocessen, vertoning van crimineel gedrag en blijkt eerder verslavingsgevoelig te zijn.

Gewoontes spelen ook nog een rol, dat wat je gewend bent te doen in een bepaalde situatie blijf je herhalen omdat dat nou eenmaal de gewenning is en gaat vaak in een automatisme. Kon je dan maar een gunstige gewoonten in je dagelijkse routine inbouwen en daar dan de motivatie uithalen die je nodig hebt om juist de activiteit aan te pakken die je altijd al wilde uitvoeren. Een nieuwe actie ondernemen of naar je doel toe werken vergt veel motivatie. Om in het dagelijks leven door te breken met een verandering al is het maar een kleine stap, volgt vanzelf de inspiratie om nog meer te investeren in de verandering die je in gang hebt gezet.

Dus bijvoorbeeld gaan sporten nodigt uit tot gezonder eten waardoor je het doel bereikt om een maatje minder, krachtiger en met een vleugje wilskracht meer in jezelf te willen investeren. Geen overdadige maaltijden meer, minder frustraties of impulsief gedrag en niet meer op de bank blijven hangen. En het belangrijkste is je goed te voelen, meer actie te kunnen ondernemen en voor positiviteit te gaan.

  • Wil jij ook meer wilskracht trainen om je doel te bereiken? Een positieve mindset om nieuwe uitdagingen aan te gaan? Meer zelfvertrouwen en handvatten om verder je talenten te ontwikkelen, bewustwording te creëren of een sportactiviteit of sportprestatie leveren? Neem contact op dan gaan we na een intakegesprek richting jouw doel.