Stofwisseling een Fysieke en Mentale uitdaging

FIT in LIFE Sport&Lifestylecoaching

In de Sport&Lifestylecoaching bij FIT in LIFE geef ik informatie over de Stofwisseling, elke keer haal ik de workshop Stofwisseling er bij. Juist om te weten hoe het in je lichaam werkt en wat daar voor nodig  is om goed te blijven functioneren doen deelnemers van mijn coachtrajecten beseffen dat ze zelf het lichaam kunnen sturen. De leefstijl aanpassen is een proces en zowel een fysieke als mentale uitdaging en daarin is de uitleg over wat de Stofwisseling nu precies is en hoe je de Stofwisseling kunt versnellen zeer belangrijk. Vaak gaat onvoldoende en ongezond eten samen met stemmingswisselingen en emoties. Om verschillende voedingsstoffen te benoemen kan ik precies vertellen wat dat met het lichaam doet.

De Stofwisseling of Metabolisme komt na de spijsvertering en om het maar even zo te zeggen: “zet eten om in energie en bouwstoffen voor het lichaam” en volgens Wikipedia  betekent Metabolisme “het geheel van biochemische processen dat plaatsvindt in cellen van organismen. Het maakt energie vrij uit opgenomen stoffen en reservestoffen. Het Metabolisme regelt het gebruik van bouwstoffen en energie, als bron voor alle biologische processen in ons lichaam. Maar het helpt ook bij het verwerken van afvalstoffen en het eventuele elimineren van een teveel aan opbouwstoffen”.

Vanaf hier, wanneer je een coachingstraject volgt leg ik uit welke processen dat zijn! De motivatie om bewust te zijn van de voedselinname en het eetpatroon te veranderen en voedzamere producten te nuttigen en na het sporten de benodigde voedingsstoffen aan te vullen is het doel.

Veel en regelmatig bewegen helpt je Stofwisseling actief te houden, ook in de uren na het sporten. Intervaltrainingen die je hartslag omhoog krijgen zijn hiervoor het meest geschikt. En wat is dit dan voor training? er zijn verschillend opties en dit ga je in het coachingstraject zeker ervaren!

Het mentale aspect met name stress beïnvloed de stofwisseling. Wat minder stress te hebben is makkelijk gezegd als je onder voortdurende druk van buitenaf bezig bent of emotionele kwesties moet doorstaan. Maar ook hierin kun je meer ontspanning zoeken door fysiek aan de slag te gaan en meer te relativeren. Probeer Mindfulness, dit zorgt voor meer rust en energie, bewustere keuzes, acceptatie van de leuke en minder leuke dingen in je leven en zorgt ervoor dat je meer kunt genieten en meer zelfvertrouwen krijgt. Ook hierin is de begeleiding van belang in het coachtraject.

Wil je meer weten over de Stofwisseling of over een Gezondere Leefstijl, heb je behoefte aan en coachingtraject met Mindfulness? Onder contact op de website kun je aangeven welke informatie je wilt en stel je vraag of maak een afspraak voor een intakegesprek. Ook voor bedrijven en zijn werknemers kan er een workshop of lezing gereserveerd worden met als onderwerp Gezondheid&Vitaliteit.

Nieuwe Website FIT in LIFE Sport&Lifestylecoaching!

FIT in LIFE Sport&Lifestylecoaching biedt diverse arrangementen en kortdurende maar intensieve coachtrajecten op maat met persoonlijke begeleiding. Start met een leefstijl die meer energie geeft en motivatie oplevert. Een leefstijl die fysiek en mentaal fitter en sterker maakt!

Kies een van de Healthy Lifestyle Arrangementen om preventief gezond en fit bezig te zijn of juist om vitaler te worden, te trainen voor een sportuitdaging zoals een Triathlon met aandacht voor voeding en herstel, een kort maar intensief coachtraject met veel effectiviteit of extra meer willen weten over een gezondere leefstijl en het voedingspatroon. Je komt zeker meer in balans, krijgt handvatten om meer energie te behouden, meer uithoudingsvermogen, kracht en explosiviteit en bovendien een positieve mindset om nieuwe uitdagingen aan te gaan!




Voeding en de Toekomst

Preventie tegen allerlei ziekten die ontstaan door ongezonde voeding of levenswijze wordt steeds belangrijker. Nu begint de medische wereld ook steeds meer in te zien dat voeding een hele grote rol speelt in de gezondheid van mensen. Hoe eerder wordt begonnen met te leren wat goed voor ons is, de bewustwording, des te beter is het op latere leeftijd. De vitaliteit en gezondheid wordt hiermee bevorderd. Allerlei gezondheidsrisico’s worden verminderd of zelfs uitgesloten.

Voeding en voedingsmiddelen moeten in de toekomst een bijdrage gaan leveren aan een gezondere levenswijze. De gefabriceerde en veelal alle bewerkte producten zitten boordevol suiker, zout, toegevoegde producten en vet en bovendien de porties, die steeds groter worden, worden onverzadigbaar gegeten.

Voornamelijk moeten mensen zich bewuster worden van wat ze eten. Er is veel informatie te vinden over gezonde voeding en de bereiding van voeding. Het is zaak collectief en preventief te werk te gaan.Vanuit de regering, die de gezondheid van alle inwoners voorop moet stellen. Een beleid en onderzoek richten op minimaliseren impact van ultra processed foods en gericht op creëren gezondere voedselomgeving. Multidisciplinaire samenwerking *NAV. De gemeentes zouden kleinschalige projecten in buurten aan moeten sturen.

Maar ook bijvoorbeeld snacks, frisdranken en ander gefabriceerd voedsel zullen uit de schoolkantines geweerd moeten worden. Op scholen kan er gestart worden met lesstof over gezonde voeding.

Nu al wordt het zout_en suikergehalte in voedingsmiddelen drastisch teruggeschroefd. Op de suikerhoudende dranken komt een suikertaks. Er worden specifieke voedingsmiddelen ontwikkeld voor risicogroepen.

Het blijft belangrijk om individueel mensen te behandelen en te coachen op weg naar een gezondere leefstijl. Over het algemeen is het effect van de aanpassingen op onze voeding en het beleid hierover afhankelijk van of de consumenten informatie over de verbindingen tussen specifieke voedingsstoffen en hun eigen genetische make-up, gewoonten in hun leefstijl willen veranderen.

(*Het platform van en voor voedingswetenschappers de NAV, de Nederlandse Academie van Voedingswetenschappen, wil het belang van de voedingswetenschap voor de volksgezondheid duidelijk voor het voetlicht brengen door wetenschappelijk onderbouwde beroepsuitoefening en ethisch verantwoord handelen.)

Voeding en verzadiging een Geluksgevoel

“Als ons lichaam genetisch gezien nog steeds is ingesteld op het eten van noten, zaden, veel fruit waaronder bessen en een ruime variatie aan groenten waaronder knollen en wortels, vis, gevogelte en wat wild, dan past onze huidige voeding daar helemaal niet bij. Nu eten we voornamelijk, bewerkte graanproducten (brood, crackers, koek, rijst, pasta, en allerlei ontbijtproducten), kaas, en andere zuivel, vlees, veel suiker (let op gemiddeld wel 50! kilo per jaar per persoon) weinig groenten en fruit en af en toe een visje. Als ons lichaam is ingesteld op de hele dag bewegen, hoe kunnen we dan van ons lichaam verwachten het goed te doen zonder te bewegen. Als ons lichaam is ingesteld om de hele dag buiten te zijn waar halen wij dan onze vitamine D vandaan die onder invloed van het zonlicht aangemaakt zou moeten worden, uit boter? Nee, want dat eten we niet meer dat is te vet, dat hebben we allang uit ons menu geschrapt, hoe houden we dan onze botten sterk, met het drinken van magere melkproducten? Daarnaast staan we de hele dag bloot aan allerlei voor ons lichaam vreemde stressoren. Wat moeten we eten om ons goed te voelen en waarom?

Eten kan voor sommige mensen werken als een lichte vorm van antidepressivum en heeft vergelijkbare effecten op de hersenen als drugs. Endorfine speelt hierin een belangrijke rol, “het lichaam geeft minder endorfines af en om een goed gevoel te krijgen is er de hunkering naar een lekkere snack”. Stress en vooral chronische stress zorgt ervoor dat er minder verzadigingshormoon (leptine) aanwezig is waardoor je eerder meer eet. Stress weg eten is voor een grote groep mensen effectief om met stress om te gaan. Het voelt dan fijn om even wat lekkers te snacken zodat het vervelende gevoel van stress afneemt. Tja, voor even een geluksgevoel?!

Mensen die redelijk gezond leven kunnen toch last hebben van een vervelend overgewicht door deze emotionele eetbuien. Het wordt een probleem als iemand iedere dag het nodig heeft om het vervelende gevoel te onderdrukken. Het eigenlijke probleem zal dan aangepakt moeten worden! Ook als je slechts een beetje voeding tot je neemt en te mager bent, geeft dat veel problemen en is een andere kijk op voeding noodzakelijk.

Hormonen en neurotransmitters

Hormonen beïnvloeden vele functies binnen ons lichaam, waarbij de stofwisseling centraal staat. Je hersenen, je zenuwstelsel, je hormoonsysteem en de werking van de neurotransmitters zijn uiterst gecompliceerd met elkaar verbonden. Via veranderingen in de stofwisseling worden veel functies geregeld of beïnvloed zoals:

  • de voortplanting
  • de groei en ontwikkeling
  • de stofwisseling
  • de spijsvertering
  • opslag en verbruik van reservevoedsel
  • de water- en zouthuishouding
  • coördinatie van diverse orgaanfuncties
  • het gedrag, gevoel en emoties

Hormonen hebben invloed op het gedrag, gevoel en emoties. Dit heeft alles te maken met de werking die hormonen als neurotransmitters hebben op de hersenen. Neurotransmitters hebben een zeer belangrijke functie in de hersenen. Ze reguleren bijvoorbeeld onze stemmingen, eetlust, slaap en onze reactie op pijn.

Een aantal stoffen die in ons lichaam gemaakt worden kunnen je stemming positief beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn de neurotransmitters: serotonine, dopamine, noradrenaline en endorfine, die in de hersenen prikkels overbrengen. Heb je hier voldoende van dan zul je een normaal blij, gelukkig en tevreden gevoel hebben. Heb je er te weinig of teveel van dan kun je een enorme verscheidenheid aan klachten hebben, van slecht slapen, angsten, agressiviteit, sombere gevoelens, prikkelbare darmen tot pijn aan toe!

De Aardappel

Het aardappelcongres, onderdeel van de campagne ‘Power to the Pieper” met het aangeboden programma “ de aardappel als vezelbron en koolhydraatbron” is om over na te denken en de voordelen en/of nadelen op een rijtje te zetten.

Omdat de aardappel als dikmaker wordt gezien is de aardappel door verschillende koolhydraatarme diëten uitgebannen en de aardappel heeft daardoor ook een beetje een negatief imago gekregen. Inderdaad bevat de aardappel genoeg voedingsstoffen en kun je de aardappel toevoegen in een gezond voedingspatroon voor een voedzame maaltijd. De aardappel is niet weg te denken uit een gezonde maaltijd. De antikoolhydraat eters, de klanten met obesitas of een specifiek dieet daar buiten gelaten.

Al mijn klanten die of een te hoog vetpercentage hadden, een sporter/atleet is of die zich een nieuw voedingspatroon aanleerde, kregen in de weekschema’s altijd een maaltijd met gekookte aardappel of aardappelstamp voorgeschreven, en dat zal nu niet anders zijn. In combinatie met verse groente, verse kruiden en kip of vis is het een volwaardige maaltijd. Ik twijfel er niet aan om de aardappel uit het voedingspatroon te halen. Ook kan je met een aardappel gevarieerd eten en is goed te combineren met diverse groente, die de maaltijd voedzaam maken. Ook zijn de verschillende smaken in een maaltijd van belang, juist om het lekker en smaakvol te maken en zonder toevoegingen van geprepareerde en chemische bestanddelen. Een ander verhaal zijn de voedingsstoffen die in een maaltijd zitten en die met elkaar te combineren zijn en weer wel of niet goed verteerd kunnen worden.

De aardappels zijn een bron van vitamine B1 en B6, vitamine C en kalium. De aardappels zijn natriumarm en bevatten koolhydraten en een klein beetje eiwit, water en zijn helemaal niet vet. De vezels zorgen ervoor dat voedsel beter wordt verteerd. De aardappel bevat minder calorieën dan pasta of rijst. Een normaal portie aardappels bevat 4/5 aardappels aangevuld met groenten en vlees/kip/vis.

We kunnen wel stellen dat de grootste hype het bewerkte voedsel en de bewerkte aardappels zijn. Aardappels gefrituurd, voorgebakken met toevoegingen en in vele soorten en maten verkrijgbaar, worden veel geconsumeerd. Juist worden de bewerkte aardappelgerechten gegeten omdat ze misschien smaakvoller lijken, sneller klaargemaakt zijn, het lekker doorkauwt, in mooie verpakkingen zitten en aantrekkelijker worden gemaakt om het te kunnen verkopen. Het liefst eet men grote porties maar worden de toevoegingen van te veel zout en specerijen (E-nummers) en andere houdbaarheidstoestanden vergeten. Het gevolg is dat je er steeds meer van eet! En misschien wel meerdere keren per week.

Je begrijpt dat darmklachten, maagoprispingen en energieloos zijn niet is uitgesloten, na deze snelle hap. Een te hoog vetpercentage kweken neem dan de bewerkte aardappel variant of de kant-en-klaar maaltijden!

De Gezondheidsraad heeft op dit moment geen recente cijfers over het consumeren van de aardappel in Nederland. Door het Voedingscentrum is de aardappel wel opgenomen in de schijf van vijf.

Kijk ook eens op: Kennisplatform.aardappels.nl voor extra informatie over de aardappel.